Aankomst Santiago en Entre Lagos

10 november 2015 - Entre Lagos, Chili

Lieve Allemaal,

Het duurde even, maar we hebben net internet in ons huisje waardoor we ook op onze laptops internet hebben. Dit is wel zo gemakkelijk voor het typen van een verhaal.

Het gaat goed met ons! Na een goede vlucht zijn we woensdag 28 oktober aangekomen in Santiago. Onderweg prachtige uitzichten over de besneeuwde Andes, zover als je kon kijken. Het vliegtuig was vrijwel leeg na de stop in Buenos Aires, dus switchten we af en toe van stoel voor een mooier uitzicht. In Santiago was het lekker weer om de stad te verkennen. De stad ligt in een vallei waardoor het een mooi uitzicht op de besneeuwde toppen van de Andes heeft. Helaas was het bewolkt in de Andes dus zagen we slechts af en toe een besneeuwde top boven de wolken uitsteken. Misschien hebben we volgende keer meer geluk. Santiago is een uitgestrekte stad met veel historie, toch is twee dagen genoeg om de stad te verkennen. We hebben de markt en het centrale plein bezocht. De volgende dag de hop on hop off bus genomen om de rest van de stad te zien. We zijn af en toe uitgestapt en eind van de middag de Cerro San Cristobal opgegaan met een treintje. Vanaf deze heuvel kijkt Maria een mooi uitzicht over de stad. Op vrijdagmorgen 30 oktober zijn we in anderhalf uur naar Osorno gevlogen. Hoe verder we vlogen, hoe meer vulkanen we zagen, erg mooi! Uiteindelijk hebben we ook een tulpenveld gezien, wij wisten toen nog niet dat dit de tulpen waren die we een paar dagen later zouden gaan selecteren :)

Op het vliegveld stond Francisco ons al op te wachten, zo van het land, modder nog aan laarzen en broek. Francisco is de neef van Jorge, waar Thijs tot nu toe alle contact mee heeft gehad. Hij werkt ook in het bedrijf. Jorge is voor zaken in Nederland, dus Francisco bracht ons naar een soort motel, wat ze hier cabañas noemen. Hier zouden we die nacht verblijven. Hierna reed hij met ons door naar 3 locaties waar we de komende maanden zouden kunnen verblijven. Uiteindelijk hebben we gekozen voor het rode huis in Entre Lagos. (+/- 50 km van Osorno) Wij begrepen niet waarom de cabaña al voor ons geboekt was, maar dit blijkt een betere onderhandelingspositie dan al met je koffers voor de deur te staan. De eigenaresse praat heel snel en enthousiast Spaans, waar wij dan weer niks van verstaan. We lachen vriendelijk en met behulp van de taalboekjes Spaans en handen en voeten komen we er dan uit. Lachwekkend is het wel..

Nadat we het huis bekeken hadden zijn we doorgereden naar het bedrijf, 10 km van Entre Lagos. We krijgen een rondleiding, een groot bedrijf, veel opslagruimte en redelijk modern. Het bedrijf heet Southern Bulbs en teelt 80 ha tulpen en 150 ha lelies. (de laatste tulpen worden nu gekopt en de laatste lelies zitten net in de grond) De teelt gebeurt op andere locaties, voor tulpen zijn dit er twee: één is een half uur rijden, de andere twee uur rijden vanaf het bedrijf. Voor lelies zijn er nog 4 of 5 andere locaties. We ontmoeten Ricardo die ons de komende dagen zal helpen met een aantal praktische zaken. We rijden met Francisco naar Osorno waar hij ons het kantoor van het bedrijf laat zien en we Chileense simkaarten halen.

Op 31 oktober hebben we intrek in ons huisje genomen. We hebben het getroffen want het huis heeft 3 slaapkamers (dus als we nog eens ruzie krijgen..), 2 badkamers en we stoken met 2 houtkachels. We eerst een emmer sop door het huis gehaald, alle beeldjes van Jezus, eendjes en olifantjes verstopt en onze eigen spullen wat neergezet. We voelden ons al snel thuis.

Entre Lagos (= Tussen de Meren) ligt aan Lago Puyehue en tussen 4 vulkanen. Erg mooi, dus het weekend al wat rondgewandeld, boodschappen gedaan en verkend. Op maandag is Thijs begonnen aan zijn eerste werkdag. Twee uur rijden van Entre Lagos tulpen selecteren, dit is het stuk dat we uit het vliegtuig zagen. 's Morgens erg koud, (nachtvorst kan nog voorkomen) maar langzaam aan konden de laagjes kleding uit. En smeren met factor 50+ nu we er net zijn, doordat er een gat in de ozonlaag is, is het erg fel wanneer de zon schijnt. Het selecteren gebeurt hier door Francisco, Ivo (Een Nederlandse jongen die bij een aandeelhouder in Nederland werkt) en ongeveer 10 dames welke worden aangestuurd, door een vaste werkneemster van het bedrijf. Dit is ook echt nodig, want de dames bedenken niets zelf en hebben regelmatig aanwijzingen nodig. De bedden zijn 600 m lang, dat maakt dat je er wel een uur over doet om deze afstand te selecteren. De uren vliegen dus voorbij, ondanks dat het wel lange dagen zijn. Om 6.15 uur weg en 21 uur weer thuis, daarna snel eten. Woensdag is Jolente mee geweest om mee te gaan kijken wat het selecteren inhoudt. Het lukt Thijs om dit snel aan haar te leren, dus al snel gaat dit zelfstandig. Die dag is het heel warm en kunnen de truien al vroeg uit. Ondanks smeren staat meteen het shirt in de armen. Van 8.30 tot 13 uur wordt er geselecteerd, waarna de aanwezige vaste werknemers bij de vrouw van de boerderij. Chileens welteverstaan, soep met geitenwerveltje en een bruinebonensoep bijvoorbeeld. Maar het ziet er vaak minder lekker uit dan het smaakt en het is voedzaam dus dan houden we het weer vol tot 18.30 uur, want koffiepauzes kennen ze hier niet. Daarna de spuitjes en middelen weer achter slot en grendel waarna we 2 uur naar huis rijden.

Zaterdagmorgen is Jolente met Ricardo naar Osorno gegaan om internet voor in het huisje te regelen en boodschappen te doen bij een grotere supermarkt (Entre Lagos telt vele supermarktjes, maar allemaal erg klein en veel dezelfde producten). Thijs zou alleen 's morgen hoeven selecteren maar kwam toch pas tegen 17 uur thuis. We houden de autosites in de gaten om een auto te kunnen kopen, huren is erg duur voor 5 maanden. Het kopen kan op naam van Francisco, hij en Ricardo doen erg veel voor ons. Super!

Vandaag is Thijs begonnen op het bedrijf zelf, de voorbereidingen voor het tulpen verwerken zijn begonnen. Er wordt aardig wat aangepast dit seizoen dus er moet veel gebeuren. Thijs heeft een werkplek met computer gekregen en bestudeerd de klimaatcomputer, loopt langs de cellen en ondertussen maakt hij kennis met een aantal mensen.

Jolente heeft besloten om toch naar Antarctica te gaan nu ze toch nog geen baan heeft. Het toerisme begint eind december tot en met februari, dus eerst weinig banen beschikbaar. De lastminute aanbiedingen in de gaten gehouden waardoor ze voor een redelijke prijs kan vertrekken. Donderdag met de bus naar Bariloche (net over de grens van de Andes in Argentinië) waarna ze vrijdag naar Ushuaia in het zuiden van Argentinië vliegt om op zaterdagmiddag te vertrekken met de MV Ushuaia. Op 24 november komt ze terug aan in Ushuaia. Thijs ontdekt het bedrijf nog en hoeft Antarctica niet perse te zien en Jolente wil deze kans niet voorbij laten gaan.

Dit is in grote lijnen wat we afgelopen 2 weken hebben gedaan en wat ons bezig houdt. In Nederland ook alles goed? Gek idee, de dagen worden korter daar maar hier worden ze juist langer. Wij zijn natuurlijk ook benieuwd hoe het met jullie gaat! Voor de geïnteresseerden ons adres:

Ruta Interlagos no 547,  Puyehue. (Wil je laten weten als er iets verzonden is? We moeten dit hier namelijk afhalen bij het postkantoor :)

We proberen foto's te plaatsen per bericht, het album heeft dan dezelfde titel.

Groetjes en liefs van ons en tot spreeks!

Onze Chileense nummers: Thijs 0056955163518 en Jolente 0056964595456

1. Annelies van buuren:
    10 november 2015
    Hoi Jolente, ff een tip van mij... ga in Ushuaia voor de kings crab! Heerlijk.
    Geniet van Antartica, wat een kans.
  2. Anne Sascha:
    10 november 2015
    Geweldig leuk om te lezen!!
  3. Monique:
    10 november 2015
    Heej..super leuk om te lezen. Benieuwd naar de foto's van Antartica!
  4. Aleida:
    Lieve Thijs en Jelent,
    Wat een heerlijk verhaal! Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan. Thijs, dat klinkt als hard werken daar, maar daar ben je niet vies van he ;)
    Jelent, ga lekker genieten op Antarctica. Wie weet hoe hard je straks moet/mag werken :)
    Liefs van Aleida
  5. Marleen Remijn:
    11 november 2015
    Hallo Jolente en Thijs,

Wat fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Geniet er van! En Jolente veel plezier op Antartica.
    Horen snel weer van jullie!

Liefs Marleen Remijn
  6. Annemay:
    12 november 2015
    Heeey,
    wauw wat een ervaringen al zeg!! Heel veel plezier en geniet vooral!
  7. De familie Sijtma, Rutten-Noord:
    14 november 2015
    Lieve allemaal,
    ik zit in ushuaia en vertrek vanmiddag!
    Voor de mensen die het leuk vinden om te zien
    dit is de reis die ik maak met dezelfde boot.
    Op de zuidpool geen wifi dus tot 24 november!
    X
  8. Leonie en Jeroen:
    15 november 2015
    Hi Thijs en yoooo!!!

Super leuk om jullie zo te volgen. Stiekem erg jaloers, hier herfstachtig met veel wind en regen. We zijn benieuwd naar het vervolg. Geniet!
    Groeten Jeroen en Leonie
  9. Adrie en Lian Doggen:
    19 november 2015
    Hallo Jolente en Thijs,

Wat fijn om jullie verhaal te lezen.
    Wij kijken ook weer uit naar hetgeen je in Antartica weer meegemaakt hebt.
    Vele groetjes : Adrie en Lian.
  10. Veronica Brolsma:
    20 november 2015
    Ziet er super mooi uit!
    Wens jullie en mooie tijd daar
    en Thijs, succes met je stage!

Groetjes Veronica
  11. Herman en thea bols:
    21 november 2015
    geweldig. lijkt mij een heel mooi land.
    geniet ervan en we proberen jullie te volgen.
    succus met de stage en heel veel plezier.
    groetjes Herman en Thea Bols
  12. Hennie en Leo:
    22 november 2015
    Hallo. Jolente en Thijs, leuk om te lezen hoe het met jullie gaat.
    Hoor het ook zo nu en dan, .....van je moeder Jolente, maar om het zo te lezen is ook erg leuk.
    Geniet er maar van en ik lees jullie verslagen met veeeel plezier!!!
    Susses!!!!!
  13. Berber:
    23 november 2015
    Wauw, echt mooi huis! Heel veel fun xxx
  14. Anouk Schippers:
    24 november 2015
    Wauw wat een leuke berichten! Gisteravond waren Chris en Adrienne bij ons op kraamvisite en vertelden van deze logger. Super om te lezen dat jullie het naar de zin hebben :-) geniet ervan en we kijken uit naar de volgende verhalen !
  15. Patricia:
    Nice!!
    Ben benieuwd naar je foto's tussen de pinguïns Jolent.
    En Thijs bevalt het??
    XX
  16. Gerben:
    25 november 2015
    Succes. Zijn er ook klompen en windmolens. Zie wel tulpen.
  17. Janke:
    Leuk hoor
  18. Esther:
    25 januari 2016
    Lieve Jolente en Thijs
    Geweldige foto's, leuk om jullie verhaal te lezen!
    Genieten!!

Liefs Esther