Het is alweer 2016!

3 januari 2016 - Entre Lagos, Chili

Lieve allemaal,

Weer heel erg bedankt voor de lieve berichtjes en mailtjes. Voor ons gevoel zijn we niet zo ver weg door alle updates uit Nederland.

En we beginnen meteen met jullie het allerbeste voor 2016 te wensen. Veel mensen weten het al, maar 2016 is voor ons nu al speciaal, want we komen in april niet met z'n 2-en maar met z'n 3-en terug naar Nederland! Eind juli verwachten we een klein Sijtsma-tje.

Na de positieve zwangerschapstest zijn we naar een privekliniek in Osorno gegaan om in ons beste Spaans te vragen wat hier gebruikelijk is rondom controle van een zwangerschap. We werden verzocht even te wachten en kregen vervolgens al een eerste echo. Een vriendelijke arts hielp ons en wilde van Thijs meteen het eea over tulpen weten. Na dit consult meteen betalen, het blijft natuurlijk een privekliniek. Maar prima, als de zorg maar goed is.

Begin december kwam een softwareprogrammeur voor het nieuwe logistieke systeem bij Thijs op het bedrijf aan in Chili, met zijn vrouw en 2 kinderen. Naast het samenwerken op het bedrijf trokken we ook daarnaast met hen op. Erg gezellig, samen de vulkaan Osorno en Antillanca bezocht, samen bowlen en eten. Ook bezocht Veronica, kajuitmaatje van Jolente op de trip naar Antarctica, ons 5 dagen in Entre Lagos. Erg gezellig, Zo gaat de tijd wel snel, ook voor Jolente.

De eigenaren van ons huis komen ons regelmatig bezoeken voor een praatje of omdat ze nog een tafelkleed oid voor ons heeft. Daarnaast werden we uitgenodigd voor de verjaardag van de eigenaar op een zondag. We dachten een van de genodigden te zijn maar waren de enige aanwezigen haha.. Maar het was erg leuk, de mensen zijn erg lief, Het was mooi weer dus we zaten buiten waar het vlees al op de bbq lag. Prachtig uitzicht over het meer en lekker gegeten. De eigenaresse had zelf lekker gekookt en koekjes gebakken, De omgeving van Entre Lagos lijkt erg op het decor van 'Little house on the prairie'. Zo ook het huis van deze mensen, geheel van hout en al 100 jaar oud. Als het flink waait slaapt iedereen beneden omdat het huis dan zo heen en weer beweegt :) Voor de kerst kwam de eigenaresse van het huis weer langs met een potje zelfgemaakte jam en zelfgebakken koekjes voor de kerst. Lief mens en lekkere koekjes!

Verder zijn we naar Valdivia geweest, welke een bekend staat om zijn rivier. Mooie rit, ook door de middle of nowhere waar dan af en toe toch nog mensen wonen. Leuke sfeer daar maar het was vrij bewolkt. Daarnaast naar Bahía Mansia geweest aan de kust, prachtig uitzicht over baaien en de Stille Oceaan. Verder nog een kerstbrunch gehad van Thijs zijn werk, waar een zeer slecht geklede kerstman (met baard van wasemkap-spul) de kinderen kado's uitdeelde.

De kerst zijn we goed doorgekomen, al was er bij ons niet echt een kerstgevoel met de zonnige lange dagen. Eerste kerstdag zijn we bij het Nederlandse gezin in National Park Huilo Huilo (bekend van 3 op reis) geweest. Mooie rit daarheen met prachtig weer. We maakten een wandeling door het mooie national park langs watervallen en door prachtig bos. 's Avonds aten we in het hotel waarna we nog een borrel deden in hun appartement. De volgende ochtend vertrokken we met het gezin naar Frutillar, 4 uur naar het zuiden. Hier zat 1 van de Nederlandse aandeelhouders met zijn gezin. Leuk dorpje aan een prachtig meer met uitzicht over 3 vulkanen. Over het strand (zwart zand) gelopen en op een terrasje geeindigd terwijl de kinderen zwommen in het meer. Na een ijsje weer naar hun huisje aan het meer gegaan waar ook een andere Nederlandse aandeelhouder aanschoof welke die dag aangekomen was. Samen heerlijk gegeten waarna we naar huis reden en de kerst al voorbij was.

Afgelopen maandag zijn ze op het bedrijf begonnen met rooien. Alle voorbereidingen in de schuur waren net op tijd klaar, dus de grote test of alles goed zou werken brak aan. Hier en daar ontstonden problemen, wat lange dagen voor Thijs betekende, om alles weer in goede banen te laten lopen. Na deze eerste week lijkt het nu beter op de rit te zijn. Morgen zal worden begonnen met pellen, Thijs verwacht dat hier ook nog de nodige problemen zullen ontstaan. Lekker uitdagend dus! Thijs is gewend om efficient te overleggen en daarna verbetering door te voeren. Maar veranderingen zijn voor Chilenen nog best lastig. Veel praten en overleggen doen ze wel, maar niet meteen door pakken.

Het weer de afgelopen maand was redelijk fris met af en toe en warme dag en redelijk veel regen, dit heeft er voor gezorgd dat de tulpen iets langer fris bleven dan normaal. Begin december was er nog de verwachting dat het een normale oogst zou worden maar nu met het frisse weer lijkt de oogst toch iets beter uit te pakken. In de zomer zijn de nachten hier fris (10 graden), overdag is het 20-25 graden als het bewolkt is en als de zon tevoorschijn komt dan is het al gauw niet meer uit te houden. Afgelopen week lijkt het dan ook meer en meer zomer te worden.

Afgelopen maandagavond naar de verloskundige geweest voor de tweede echo. Deze was goed, het hartje klopte duidelijk en ons kleintje bewoog al lekker met armpjes en beentjes. Heel bijzonder om te zien. Wel grappig dat hier niets digitaal gaat, maar op een soort kaart waar wat in doktershandschrift opgekladderd wordt. Mijn labuitslasgen moest ik betalen waarna ik met de bon zelf mijn uitslagen kon halen. Maar mijn kaart was uiteraard kwijt, het is al lastig steeds uit te leggen dat ik hier geen sofinummer heb, dus geen 'RUT' en dat alles obv mijn paspoortgegevens gebeurd. Bleek die dokter mijn kaart in zijn agenda te bewaren omdat we 'speciale' patienten waren uit Nederland. Kijk dat is fijn, zo'n aparte behandeling! Tot ons vertrek bezoeken we hem elke 4 weken. Half januari krijgen we nog een termijnecho om te kijken of 30 juli de uitgerekende datum blijft.

Op 30 december waren we uitgenodigd om met de aanwezige aandeelhouders te komen eten bij de baas van het bedrijf in Osorno. Die heeft dan weer een huis van een heel ander kaliber dan wij hier zien. Groot en van steen (in tegenstelling tot alle houten huisjes welke we hier zien) op een beveiligd terrein boven op een heuvel uitkijkend over Osorno. Ontzettend leuk om door hem uitgenodigd te worden. Het was gezellig en lekker gegeten.

Met oud en nieuw hebben we de avond uitgezeten met een collega van Thijs waarna we naar het meer gingen waar afgeteld werd en een bandje Mexicaanse Rowwen Heze speelde :) Wel gezellig, maar geen vuurwerk dus niet echt het gevoel dat het feliz año nuevo was. Wel leuk om eens te beleven. De volgende dag, waren we met de collega van Thijs uitgenodigd bij vrienden van hem aan het meer. Ze woonden weer in 'Little house on the prairie', bij een boerderij met koeien. Gegeten met de gehele familie en daarna aan het meer gezeten en gekayakt. Prachtig weer, en lieve mensen dus erg leuk.

Het eten hier is vrij eenvoudig maar het smaakt over het algemeen lekkerder dan het eruit ziet. Vooraf is er vaak soep met daarin een aardappel/rijst en een geiten/schapenwerveltje waarna er aardappels/bonen/rijst met tomaten/boontjes/sla en vlees van de bbq gegeten wordt. Als toetje is er vaak koffie of thee.

Vanaf aanstaand weekend komt Jeroen ons opzoeken, erg gezellig en leuk. We krijgen tot ons vertrek veel bezoek, na het vertrek van Jeroen komen Jolente's ouders, daarna haar broers en vervolgens Aleida waarmee we naar het noorden zullen reizen eind maart en die weer met ons terug vliegt. Gezellig om zoveel bezoek te krijgen en Chili samen verder te kunnen verkennen.

Dus zo ziet ons leven er hier momenteel uit, we vermaken ons prima en vinden het een bijzondere ervaring hier te zijn. We plaatsen ook foto's van de laatste maand, tot spreeks! Liefs van ons!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Adrie en nel:
    18 januari 2016
    Geweldig jullie reisverhalen te lezen.Proficiat met de verwachte baby en geniet met volle teugen van dit avontuur.
    Gezondheid voor alle 3.
    Groeten Adrie en Nel
  2. Anton en Odette:
    20 januari 2016
    Heey Zuster,
    Fantastische foto's zeg van jullie trip.
    Veel plezier nog!
    Groetjes van hier!!
  3. Annelies van buuren:
    27 januari 2016
    Oh Jolente en Thijs, van harte gefeliciteerd me de komst van de kleine.
    Geweldig nieuws, geniet nog lekker saampies!
  4. Jeroen:
    27 januari 2016
    He thijs en Jo,
    Wat leuk om zo te lezen hoe jullie het daar ervaren om toch een beetje beeld te krijgen hoe daar het dagelijks leven eruit ziet.
    Maar mijn bezoek aan jullie vond ik nog leuker!bedankt voor alles en ik ga nu genieten van mijn laatste nacht bij jullie. Wat zijn jullie toch ook een geweldig stel!!! Ik hou me hart vast voor die kleine spruit van jullie want die gaat nog heel wat beleven!
    Dikke tûût
  5. Lidy:
    29 januari 2016
    Wat een avontuur! Blijf lekker genieten, groeten aan je ouders en een dikke tuut vanwege je zwangerschap.
  6. Gerda Lubbersen:
    30 januari 2016
    Van harte gefeliciteerd met jullie 'derde reisgenoot'.
    Wat een prachtige foto's allemaal! Geniet nog even lekker van jullie avontuur!

Groeten uit Zwolle